Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
21 листопада 2016 року у Верховній Раді України зареєстровано законопроект № 5433«Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо набуття (припинення) громадянства України, громадянства (підданства) іншої держави або громадянств (підданств) інших держав».
Як зазначено у пояснювальній записці до нормативного акта, законодавство країни породжує цілу низку правових колізій щодо питання подвійного громадянства. У Законі України «Про громадянство України» прийнятому 2001 року визначено, що законодавство України про громадянство ґрунтується, відповідно до ст. 4 Конституції України, на принципі єдиного громадянства. Водночас в Законі не має визначення біпатризму або множинного громадянства, а серед принципів державної політики (ст. 2) відсутній принцип недопустимості таких випадків.
Тому документом передбачається визначити поняття множинного (подвійного) громадянства і зобов’язання громадянина повернути паспорт іноземної держави, встановити порядок повернення особою паспорта та передбачити, що одним із головних принципів законодавства України про громадянство є принцип запобігання виникненню випадків множинного (подвійного) громадянства.
Також пропонується передбачити в Законі випадки, коли особа не може набути громадянство України за територіальним походженням, розширити умови прийняття до громадянства України, доповнити Закон новими підставами для втрати громадянства, в тому числі й за територіальним походженням, а також встановити обов’язок громадянина України щодо повідомлення про набуття громадянства.
Відтак, законопроектом пропонується передбачити адміністративну відповідальність за неподання або несвоєчасне подання повнолітнім громадянином України, який добровільно набув громадянство (підданство) іншої держави, письмової заяви про це та копії документа, що підтверджує набуття ним іноземного громадянства до спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань громадянства або дипломатичного представництва чи консульської установи України в іншій державі – у разі його проживання за кордоном.
Автори законопроекту пропонують штрафувати таких осіб на суму від п’ятисот до однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
За ті самі діяння, вчинені посадовою чи службовою особою органу державної влади або посадовою особою органу місцевого самоврядування, – пропонують карати накладенням штрафу від однієї тисячі до двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Окрім того, документ пропонує законодавчо закріпити необхідність службової перевірки на подвійне громадянство осіб, котрі претендують на державні посади, зокрема у правоохоронних, військових структурах чи можуть бути мобілізованими до армії. У випадку виявлення у них громадянства (підданства) іншої держави, вони підлягають звільненню зі служби.
Також, проектом Закону значно розширено повноваження державних органів влади, які беруть участь у вирішенні питання громадянства, а також Служби Безпеки України, Національної поліції України, Державної прикордонної служби України і органів прокуратури щодо здійснення ними заходів з метою попередження, виявлення, припинення і розкриття випадків подвійного громадянства, а також повідомлення спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері громадянства, про кожний такий випадок.
Проектом Закону пропонується зменшити термін подання іноземцями документу про припинення громадянства (підданства) іншої держави або декларації про відмову від іноземного громадянства з двох років до шести місяців та замінити поняття «тимчасове посвідчення громадянина України» на поняття «тимчасове посвідчення особи, яка виявила намір набути громадянство України». «Такі зміни до Закону України «Про громадянство України» нададуть можливість виключити випадки відвертого маніпулювання нормами діючого Закону України «Про громадянство» з боку деяких іноземців, які отримують громадянство України, щоб уникнути кримінальної відповідальності в іншій країні чи набувають громадянство України з метою вирішення своїх меркантильних інтересів», – зазначають автори законопроекту.
Нормативним актом пропонується встановити, що до громадянства України не приймається особа, яка зокрема, належить до громадянства держави, відносно якої Україна оголосила стан війни та на п’ять років після дня укладення миру, вчиняла дії, спрямовані проти основ національної безпеки України та належить до громадянства держави, яка Верховною радою України визнана державо-агресором на період дії Резолюції № 68/262 Сесії Генеральної Асамблеї Організації Об'єднаних Націй від 27 березня 2014 року про підтримку територіальної цілісності України і на п’ять років після дня втрати нею чинності та на період проведення антитерористичної операції, визначений Законом України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» і на п’ять років після дня його завершення.